1. Utgångsläge
Målsättningen för Banvaktarkvarteren är att med små modifieringar av liggande planförslag för Margretedal höja den upplevelsemässiga resan och boendekvaliteterna längs Hardebergaspåret i en samtida tolkning och årsring som förstärker stadskärnans särart.
Det liggande planförslaget med små slutna kvarter i kombination med pressade ytor och hög exploatering skuggar både för sig själv och parken vilket i sig skapar sämre bostadsförhållande, samtidigt som kvartersstrukturen riskerar att kännas främmande i sin stadsmässiga kontext.
2. Öppna upp och släpp ned solen i storgårdskvarter
Vi föreslår att öppna upp kvarteren mot Hardebergaspåret för att få ned sol på såväl gård som gångstråk och samtidigt skapa gynnsammare förhållanden för parkhusen. För att vinna tillbaka förlorad yta föreslår vi att utvidga kvarteren något i bredden samt att utöka byggnadsdjupet från 12 till 13,6m för att skapa förutsättningar för bättre planlösningar. Härigenom har vi även minimerat antalet lägenheter i bottenplan som vetter mot norr och skapat förutsättningar för genomgående lägenheter med parkvyer för merparten av de boende
3. Anpassa höjder och kvartersstorlekar för maximal exploatering
I gestaltningen har vi utgått från maximal exploatering på 48 500m2. För att uppnå detta krävs det volymer som varierar från 5-10 våningar. Kvarteren trappar konsekvent ned mot sydväst för att släppa ned kvälls-och eftermiddagssolen på Hardebergaspåret och gården.
I de två västra kvarteren är ambitionen att hålla nere våningsantalet något till förmån för att det östra kvarteret blir något högre och relaterar till högre befintliga bebyggelsen vid Karhögstorg, samtidigt som det trappar ned och öppnar upp sig mot parken.
4. Ett varierat taklandskap och tydliga gavelmotiv
I det gamla Lund utgör taklandskapet en stor del av stadsbilden då taket i många fall utgör nästintill 50% av byggnadsmassan. För att skapa småskalighet och variation och bryta den stora byggnadsmassan utan att förlora för mycket yta föreslår vi höga flacka tak där takfoten i de flesta fall är placerad på våning 3-5. Volymerna ges ett rationellt och harmoniskt uttryck längs långsidorna som håller ihop området som helhet. Istället är det de många gavelmotiven som tillåts sticka ut genom mönsterteglingar, varierande fönstersättningar och balkonger.
5. Ett optimerat och undangömt parkeringshus
För att uppnå en så sammanhållen och livfull stadsmiljö är vår målsättning att lyckas gömma undan alla parkeringsplatser i ett garage som aldrig kommer ut i fasad. Det östra kvarteret är därför anpassat efter att skapa ett så rationellt parkeringshus som möjligt där 380 parkeringsplatser får plats utan att synas. Detta uppfyller områdets samlade parkeringsbehov samt de 130 parkeringsplatserna från idag befintligt parkeringshus. Genom en upphöjd gård görs även plats för radhus i två våningar i bottenplan vilket omhändertar kantzonen runt kvarteret.
6. En öppen och publik park med tydliga gränser
Stationsparken förlängs och blir en del av Banvaktarkvarteren. Parkhusen särskiljs tydligt från övrig bebyggelse såväl i form som materialval. En helt uppglasad bottenvåning med kontorslokaler mot parken stärker parkens publika karaktär. Tydliga gröna kilar letar sig ned mellan husen med rejäla gräsytor och stora träd. Kantzonrena runt parkhusen blir tydligt definierade med terrasser gemensamma för kontor och boende. Mot söder avgränsas kvarteren med hjälp av Banvaktarstugan och omhändertagna murar och upphöjda terrasser.